De start-up Floating Students wil afschreven binnenvaartschepen ombouwen tot huisvesting voor studenten. Een eerste schip, een oude Dortmunder, is beschikbaar en ook over een ligplek in Rotterdam wordt gesproken. In de toekomst zouden schepen voor verschillende doelgroepen bewoonbaar moeten zijn.

Om het idee verder vorm te geven heeft Floating Students 100.000 euro subsidie gekregen. Benjamin Cadée en Stan Bastiaansen hebben het plan bedacht en werken het verder uit met Lotte Petter en Sander van Hamburg. De gedachte achter de pilot wordt niet alleen gevoed door woningtekorten. De oude schepen zijn volgens de bedenkers podium voor regeneratieve woongroepen.
Stan: ,,Dat houdt in dat we met ons project de natuur meer teruggeven dan we oorspronkelijk van haar nemen. We willen ex-binnenvaartschepen transformeren naar collectieve woningen en naar een gemeenschap die zorg draagt voor haar omgeving; die alleen de hoognodige middelen zo efficiënt mogelijk gebruikt en stappen zet om de flora en fauna in de omgeving te laten floreren. Daarvoor zijn oude binnenvaartschepen volgens ons zeer geschikt.’’

Stan Bastiaansen studeerde bouwkunde en stapte over op een minor natuur geïnspireerd ontwerpen. Denk aan lessen die kunnen worden getrokken uit het isolerend effect van de vacht van een beer. Samen met Benjamin, die op een boot woont en werkte op een werf in Rusland, zeilde hij naar Noorwegen en werd de kiem gelegd voor het hergebruik van oude binnenvaartschepen met droge lading om te kijken of het woningtekort daarmee deels kan worden opgelost voor studenten.
Stan: ,,Het gaat om schepen die anders naar de sloop zouden gaan van bijvoorbeeld gepensioneerde schippers. We hebben ons oog laten vallen op een Dortmunder, een 67 meter lang schip. Hier is plek voor een aantal kleine woongroepjes, zo’n achttien man totaal op het schip, met ook studie- en ontmoetingsruimte.’’

Duurzaam
Lotte Petter werkt vooral mee vanuit intrinsieke motivatie. ,,Van schepen weet ik niet veel af’’, zegt ze lachend, ,,maar duurzaam bouwen, zero waste, en tegengaan van klimaatveranderingen spreken mij aan. Zo wordt in het laadruim van het schip gebouwd met bio-based materialen en wordt de CO2-footprint beperkt. Het concept maakt bijvoorbeeld ook gebruik van innovatieve watersystemen, van Green Art Solutions, die efficiënt omgaan met het zoete water. Deze systemen maken gebruik van circulaire waterstromen, door het opvangen en opslaan van regenwater en het zuiveren van grijs water.’’

Bij de aanschaf van oude schepen voor herinrichting gaan de initiatiefnemers uit van de sloopwaarde van het schip; zo’n 50- tot 60.000 euro. Als alles volgens plan verloopt zou het eerst verbouwde binnenvaartschip wellicht volgend jaar al in Rotterdam kunnen liggen. Stan: ,,Ook schippers reageren positief op onze plannen. We bouwen nu eerst verder aan ons businessplan en moeten ook een bouwteam samenstellen. Als het aan ons ligt worden er in de toekomst oude binnenvaartschepen verbouwd voor tientallen verschillende woongroepen.’’