Leonard (links) en Arjan Hartog staat aan het roer van het familiebedrijf uit Dordrecht.

Als specialist in scheepschroeven beheerst Hartog Scheepsschroeven alle facetten binnen dit specifieke vakgebied. Van het repareren en leveren van nieuwe schroeven tot machinale bewerking: voor álles kan de klant terecht bij het familiebedrijf waar de passie voor het vak voelbaar is.

Claudia Langendoen

De scheepsschroef kent duidelijk geen geheimen voor de medewerkers van het in Dordrecht gevestigde bedrijf. ,,Alles draait bij ons om schroeven’’, verwoordt mededirecteur Leonard Hartog. En om dienstbaarheid. Want, ook dát heeft prioriteit bij Hartog Scheepsschroeven. Tijd kost immers geld. En precies aan die tijdsdruk, die aan de orde van de dag is in de scheepvaart, kan Hartog Scheepsschroeven beantwoorden. ,,Wij brengen een reguliere reparatie binnen één dag voor elkaar’’, verduidelijkt Leonard die samen met zijn broer Arjan de scepter zwaait binnen het bedrijf, waar ook Hartog senior nog altijd actief betrokken is.
Zo’n reparatie binnen één dag betekent in de praktijk dat een scheepsschroef ’s ochtends bij een schip wordt opgehaald, in de werkplaats in Dordrecht wordt aangepast en/of gerepareerd, om vervolgens aan het einde van de dag terugbezorgd te worden bij het schip.

Familie
Die snelheid en punctualiteit lijken vanzelfsprekend. Er ligt echter een optimaal geoutilleerde werkplaats aan ten grondslag. Deze werkplaats, van de modernste technieken voorzien, is de drijvende kracht binnen het bedrijf. Het doel spreekt voor zich: scheepseigenaren optimaal te bedienen. En dat merkt de klant. Zoals ook het familiekarakter na ruim vijfentwintig jaar Hartog en Zn. Scheepsschroeven nog altijd duidelijk voelbaar is binnen de organisatie. ,,Mijn vader en broer zijn destijds samen begonnen’’, roept Leonard Hartog in herinnering. ,,Enkele jaren later kwam ik erbij. En in al die jaren zijn we gestaag gegroeid.’’
Dat heeft te maken met investeringen in de nieuwste technieken, het met de tijd meegaan en met toewijding. Dat alles resulteert in een al jarenlange volle orderportefeuille, waarbij schroeven tot drieënhalve meter diameter en alle typen schroeven – van boeg-, pomp- tot scheepsschroeven – worden gerepareerd. Schepen gebruiken weliswaar tegenwoordig grotere schroeven, maar de basis van de techniek is hetzelfde gebleven. Die hebben de medewerkers van Hartog Scheepsschroeven dan ook tot in detail kunnen perfectioneren.

Balanceersysteem
Kenmerkend voor de Dordtse onderneming is het zelf ontwikkelde dynamisch balanceersysteem waarmee Hartog en Zn., als een van de weinige bedrijven, zélf schroeven en waaiers van pompen dynamisch balanceert. ,,Hiermee kunnen wij zeer nauwkeurig een onbalans in een schroef of waaier traceren.’’ Leonard Hartog vergelijkt het met het uitbalanceren van een autoband, waarbij door middel van trilling onbalans wordt blootgelegd.
Dit biedt vaak uitkomst, bijvoorbeeld als na een reguliere reparatie toch trilling voelbaar blijft in een schip. ,,Dan kun je via dynamisch balanceren uitsluiten dat die trilling van de schroef komt. Zodat verder kan worden gezocht, in de as, motor en de constructie van het schip. Problemen worden vaak onterecht aan de schroef verweten. Een voorbeeld: een schroef wordt natuurlijk onrustig als er niet voldoende water is om hem voort te duwen. Dan wordt verwezen naar een gebrek aan de schroef, maar het ontbreken van voldoende water heeft vaak te maken met de scheepsconstructie.’’
Hartog Scheepsschroeven beschikt ook over een eigen draaierij. Draaiwerk kan onder elke gewenste hoek opgezuiverd en gewijzigd worden. Ook het uitdraaien van een asgat van een schroef gebeurt in de eigen werkplaats. Dit is mogelijk tot een maximale diameter van 2035 millimeter. En spiebaan-steken is mogelijk tot 50 millimeter breed.
En zo kunnen klanten voor een compleet pakket aan werkzaamheden terecht. ,,Zij kunnen altijd op ons terugvallen.’’ En is de klus een keer niet binnen de officiële werktijden te klaren? Dan plakken de medewerkers er gewoon een paar uurtjes aan vast. ,,Wij helpen onze klanten altijd uit de brand en gaan door totdat een probleem is opgelost.’’

Voor het tv-programma How It’s Done zijn onlangs opnamen gemaakt bij Hartog Scheepsschroeven. Het resultaat is zaterdag 14 maart te zien bij RTL-Z, vanaf 16.30 uur.