‘Wij beveiligen door te meten.’

Is de druk in de laadruimte te hoog? Of is die druk juist te laag? Kan er nog lading bij of is de maximumcapaciteit bereikt? Deze en andere cruciale vragen voor een optimale veiligheid aan boord van gastankers en chemicaliëntankers worden tot in detail beantwoord met de innovatieve oplossingen van Berg Maritieme Meetsystemen. ‘Wij beveiligen door te meten.’

Michel de Waard

Berg Maritieme Meetsystemen installeert tankmeetsystemen en tankalarmeringen in laadruimtes van tankers. ,,Via sensoren in de meetsystemen kun je het niveau uitlezen’’, vertelt software engineer Jochem Ham. ,,Zo zien onze klanten op de meegeleverde touchscreens, die we inbouwen in de lessenaar van het stuurhuis, de exacte data. Onze tankalarmeringen zijn aan de meetsystemen gekoppeld en zorgen ervoor dat het systeem direct stopt zodra de situatie daarom vraagt. Wij ontwikkelen daar ook zelf de software voor. Deze software is eigenlijk het brein van de hele installatie.’’

Service
Ham maakt zelf intussen bijna vier jaar deel uit van het team van het Zwijndrechtse bedrijf, dat in 2010 begon met het creëren van oplossingen in meet- en regeltechniek. ,,We zijn in 2018 verhuisd van Papendrecht naar een ruimer pand in Zwijndrecht. En behalve dat dit de thuisbasis is voor onze negen medewerkers, beschikken we over een ruim magazijn met een uitgebreide voorraad. Die voorraad is ook van belang voor onze service. Klanten kunnen ons vierentwintig uur per dag, zeven dagen per week bellen. Vaak kunnen we het probleem telefonisch voor ze oplossen. En is dat niet het geval, dan komen onze servicemonteurs vaak dezelfde dag nog aan boord.’’

Maatwerk
Als het gaat om de oplossing voor de klant, is niets onmogelijk bij Berg Maritieme Meetsystemen. ,,We luisteren naar onze klanten en leveren uiteindelijk iets wat ze écht willen of nodig hebben’’, geeft Ham aan. ,,Uiteraard wel binnen de mogelijkheden. We zijn flexibel. Wil iemand bijvoorbeeld twee temperatuurmetingen op het scherm in plaats van één, dan regelen we dat. Wij denken niet in een standaard product, wij creëren een oplossing voor de klant.’’
Een ander voorbeeld van maatwerk van Berg is de beveiliging die het bedrijf aanbracht op de vier gastankers van Ineos, die afgebouwd worden bij VEKA en Teamco. ,,De pompen in de ladingtanks worden gesmeerd door het product zelf, gas dus. Volgens het ADN behoren deze tanks tot zone 0, het hoogste niveau van gevaar. Om de pompen op een veilige manier hun werk te laten doen was er een extra beveiliging nodig. En die beveiliging hebben wij gerealiseerd. Door aan te tonen dat er geen explosiegevaar is in geval van overdruk. Bij overdruk kan er namelijk geen lucht bijkomen en is er dus ook geen sprake van een gevaarlijke situatie. Op het moment dat de druk onder de 70 mbar komt, dan stoppen de pompen en compressoren meteen.’’

Nieuwbouwschepen

Jaarlijks rust Berg Maritieme Systemen zo’n vijfentwintig nieuwbouwschepen uit met tankmeetsystemen en tankalarmeringen. ,,Dit zijn voornamelijk binnenvaarttankers’’, vervolgt Ham. ,,In de meeste gevallen worden we door het installatiebedrijf ingeschakeld. Zo werken wij veel samen met Werkina uit Werkendam. Af en toe, zoals bij de schepen van GEFO, hebben we direct contact met de rederij. Vooralsnog zien wij met betrekking tot onze werkzaamheden nog geen negatieve gevolgen van de coronacrisis. Dat komt omdat de casco’s al gebouwd zijn of nog gebouwd worden in het buitenland. Zolang dat door blijft gaan, gaat het goed.’’