De maritieme sector raakt er niet over uitgesproken: Artificial Intelligence (AI). Maar wat is het eigenlijk? Waar staat de techniek nu binnen de maritieme sector en wat betekent het voor de toekomst? Die vragen stellen we aan Yves de Vos, Project Manager en Artificial Intelligence Expert bij Shipbuilder. “Artificial Intelligence wordt vaak misbruikt als term, omdat veel tools helemaal niet intelligent zijn. Als je binnen je maritieme projecten echte AI inzet, dan zijn de mogelijkheden en voordelen enorm.”, zo start Yves. Wat is dan wel intelligent?

Artificial Intelligence: van chatbot tot meesterlijk brein
Yves: “Veel mensen zien bijvoorbeeld een chatbot als echte AI-tool. Echter zijn ze dat vaak helemaal niet. Bij de meeste zogenaamde AI-tools werkt het zo: er worden getypte of gesproken woorden gelinkt aan woorden in een database. That’s it. Als je een meesterbrein wilt maken van AI, dan vind ik het belangrijk hoe je ermee omgaat als de antwoorden van de tool de vrager niet helpen. Als je de ontbrekende of foutieve antwoorden gaat analyseren en daarvoor code gaat schrijven en deze steeds verder gaat verfijnen, dan ontwikkel je een kwadratische leercurve. Alleen dan kun je wat mij betreft over AI gaan spreken.”

Biologisch neuraal: mens niet altijd geschikt
“Ik krijg geregeld van maritieme bedrijven te horen dat ze helemaal digitaal zijn. Dat houdt dan vaak in dat er rondom een project honderden Word, Excel en PDF documenten zijn opgesteld met duizenden zinnen. Het projectteam gaat vervolgens ijverig controleren op juistheid van de informatie en gaat structuur aanbrengen in deze wirwar van documenten. Dat heeft vaak kostbare fouten tot gevolg, omdat de mens hier niet geschikt voor is.
Een mens kan namelijk een handeling wel heel goed leren op basis van verschillende indicatoren; dat heet biologisch neuraal leren. De mens is echter niet in staat om dat altijd consequent goed te doen. Zeker niet als het om duizenden informatiebronnen tegelijk gaat. Ook voor het in beeld brengen van tientallen dwarsverbanden is het menselijk brein niet geschikt. Daarom bevatten specificaties vaak kostbare fouten. Het is voor de maritieme sector nu de tijd om het meesterbrein AI in te zetten.”

Neuraal netwerk: AI wel geschikt
“Het afgelopen jaar heb ik bij Shipbuilder meegewerkt aan de ontwikkeling van een AI tool om een nieuwe service van Shipbuilder mogelijk te maken. Die service heet Shipbuilder SENSE. “Wij zijn gestart met de AI tool te trainen op maritiem jargon en hebben daarmee een neuraal netwerk opgebouwd. En vervolgens hebben we de AI tool gevoed met onze tientallen jaren aan maritieme kennis. Ook hebben we het systeem geleerd om verbanden te zien tussen alle documenten.” Het resultaat mag er zijn. “Als we specificaties in de AI tool laden is het systeem in staat om de geschreven taal te ontleden. Vervolgens begrijpt het systeem dat bijvoorbeeld een genoemde deur in een specificatielijst dezelfde deur is als die wordt genoemd in een ruimte. We zijn dus in staat om van elk maritiem bedrijf een wirwar van informatie die verstopt zit in duizenden documenten om te zetten naar een gestructureerd datanetwerk van het project. Wij vinden het belangrijk dat we de kracht van het menselijk brein en van de computer nu verenigen om het beste van deze twee werelden te verbinden.”

Toekomst: Structuur, overzicht en plezier
“De nieuwe service Shipbuilder SENSE maakt dus handig gebruik van een computer. Die is namelijk  wel in staat om foutloos gegevens uit maritieme bestanden in een handomdraai gestructureerd in een database te laden. Een computer is ook geschikt om een handeling keer op keer goed uit te voeren, zolang deze maar goed is getraind. Ons systeem begrijpt het maritieme bouwproces, snapt het jargon en biedt zelfs verbeterpunten aan. En dat allemaal in een handig dashboard. Daarmee houdt een engineer tijd over om zijn talent echt in te zetten en zijn gegevens te verbeteren op basis van de resultaten van Shipbuilder SENSE. Deze service maakt het werken in de maritieme sector dus ook leuker en is daarmee een echte sparringpartner voor de maritieme sector geworden.”

Meer informatie:
www.shipbuildersense.com