Binnenvaartwerf Concordia Damen uit Werkendam gaat twee ‘CDS Dry Cargo 110’ schepen leveren aan Amer Shipping. Duurzaamheidsoverwegingen en de rompvorm van dit in-house ontwikkelde scheepstype gaven de doorslag, mede omdat schippers hiermee langer kunnen doorvaren bij (zeer) laag water, wat volgens de voorspellingen in de komende jaren vaak zal gaan voorkomen.

Bron: Netherlands Maritime Technology.

Amer Shipping uit Raamsdonksveer beschikt al over een vloot van 57 schepen, zowel tankers, droge lading- en containerschepen in eigendom als geassocieerde schepen. Per jaar vervoert het bedrijf ongeveer 8 miljoen ton lading, vooral grondstoffen en ruwe materialen voor bouwprojecten en projectlading voor diverse industrieën. Amer Shipping is vooral actief in Nederland, België, Duitsland en Zwitserland en breidt nu zijn vloot uit om zijn duurzaamheidsstreven in de praktijk te brengen.

Binnenvaartondernemer Peter Buijks, mede-eigenaar van Amer Shipping, zegt: “We zijn al een tijd bezig onze bedrijfsvoering te verduurzamen. Nieuwe schepen moeten daarbij passen. Deze bulkschepen zijn gebaseerd op Concordia Damen’s Parsifal tankers en daar is heel veel onderzoek naar gedaan, zoals op het gebied van snelheid versus brandstofverbruik, weerstand en toekomstige aanpassingsmogelijkheden. Er komen dan ook bijvoorbeeld Stage V motoren en asgenerators in. Onze klanten kijken steeds meer naar hun CO2 uitstoot. Om hen goed te blijven bedienen, gaan wij daarin mee en bekijken we verschillende opties om onze ‘footprint’ te verkleinen. Deze schepen passen daar goed bij.”

CDS Dry Cargo 110
Dit scheepstype meet 110 x 11.45 meter en kan veel tonnage vervoeren bij een lage diepgang, wat vooral gunstig is bij laag water. Daarnaast heeft het schip een relatief kleine ‘footprint’, omdat het vanwege zijn lage weerstand snel kan varen met een lager brandstofverbruik. “Het ontwerp van het onderschip is hetzelfde als dat van onze Parsifal Tankers,” zegt Pieter Baggerman, Naval Architect bij Concordia Damen. “Dat type heeft een zodanig geoptimaliseerde rompvorm dat we dezelfde ontwerpprincipes ook op onze container- en bulkschepen zijn gaan toepassen en met dezelfde resultaten.”

Dat was ook doorslaggevend in de keuze van Amer Shipping. Peter Buijks: “De CDS Dry Cargo 110 vervoert maar liefst 200 ton meer lading ten opzichte van een bestaande ‘110-er’ in onze vloot. Tegelijkertijd nemen het brandstofverbruik en de uitstoot af door de lage weerstand. Daarbij kunnen we er langer mee doorvaren in waterstanden van 1,15 meter, al is het schip dan natuurlijk niet volledig beladen. Dat gaf ons het vertrouwen om deze schepen te contracteren. Bovendien heeft vooral Duitsland niet alleen diepgangsbeperkingen, maar ook veel vaarwegen met lage bruggen. Vanwege de gunstige kruiplijn van deze schepen kunnen we onder bruggen van 4,30 meter doorvaren met een diepgang van 2,50 meter. Zo kunnen we in verschillende omstandigheden zaken blijven doen op een verantwoorde manier.”

Baggerman: “Beide familiebedrijven kennen elkaar al lang. We zijn erg dankbaar dat we Amer Shipping en de familie Buijks als nieuwe klant mogen verwelkomen! De gunstige ‘speed-power curve’ die door de rompvorm ontstaat en het feit dat het ontwerp ruimte laat voor aanpassingen op basis van klantwensen, zorgt voor een goede business-case. Dat geldt ook voor het type voortstuwing; ook die kun je later vrij gemakkelijk aan passen als marktontwikkelingen of regelgeving daarom vragen. En wat voor Amer Shipping echt belangrijk was: de korte levertijd. Sinds we een aantal van onze bewezen ontwerpen op voorraad zijn gaan bouwen, kunnen we sneller leveren. In dit geval verwachten we de opleveringen in juni en eind 2023.”