Alewijnse heeft een mijlpaal bereikt bij de elektrische installatie aan boord van het nieuwste en grootste offshore diamantmijnbouwschip ter wereld (AMV3). Met het inschakelen van de walstroom geeft Alewijnse het startsein voor de inbedrijfsstellingsfase van de complete elektrische installatie aan boord van het nieuwe schip voor De Beers Marine Namibia (Pty) Ltd.

Alewijnse werkt voor dit project opnieuw samen met Damen Shipyards Group, ditmaal op de Roemeense werf Damen Shipyard Mangalia, het vlaggenschip van de Damen Group voor de bouw van vooral grote en complexe schepen en offshore constructies.

Het Additional Mining Vessel (AMV) 3 is een buitengewoon complex schip. Bij de bouw zijn bedrijven uit zowel de mijnbouw als de maritieme industrie betrokken. Het is het zevende schip uit de vloot van eigenaar De Beers Marine Namibia (Pty) Ltd. en wordt het meest geavanceerde schip van dit type dat ooit is gebouwd.

Het nieuwe schip zal vanaf 2022 worden ingezet voor het winnen van diamanten voor de kust van Namibië. Daarmee zal het jaarlijkse productieniveau van de rederij aanzienlijk stijgen, naar verwachting tot 35%. De oplevering van het schip is gepland voor de zomer van 2021.

Gerespecteerde partner
Christiaan Meijer, Package Manager E&I voor Damen Shipyards Mangalia, is uiterst tevreden over de samenwerking met Alewijnse: “Vanwege de COVID-19 pandemie hadden we een moeilijke start in 2020. Het was in het begin niet makkelijk om ruimte vrij te maken voor het trekken van kabels, omdat er meerdere disciplines tegelijk aan boord werkten. Maar het Alewijnse team wist altijd precies wat wel en niet mogelijk was. Deze proactieve houding gaf me veel vertrouwen.”

Inbedrijfstelling
“Tijdens deze fase realiseerde ik me ook dat Alewijnse meer is dan alleen een onderaannemer. Het projectteam is echt een gerespecteerde partner van het Damen AMV3-project. Eerlijke gesprekken over de voortgang van dit uitdagende project hebben geleid tot een geweldige start in 2021. In de eerste maanden van dit jaar zijn maar liefst 400 van de 490 km kabels getrokken en aangesloten. Daardoor kon Damen al in een vroeg stadium van het project met de inbedrijfstelling beginnen. Dit helpt ons om de uitdagende opleverdatum te behalen.
Wij ervaren de samenwerking tussen Damen en Alewijnse als een succes en we gaan graag op deze basis door. Ik heb er alle vertrouwen in dat we nieuwe uitdagingen samen zullen overwinnen en later dit jaar een state-of-the-art schip zullen opleveren.”

Een groot en complex project
Alewijnse project manager Cătălin Androne, leider van het Alewijnse team. “We zijn erin geslaagd om de strakke projectplanning aan te houden door een goede coördinatie, en de inzet van adequate collega’s voor het installatie- en staalwerk. Op dit moment werken negentig Alewijnse personeelsleden aan dit project; eerder hebben we een piek van 325 FTE’s gehad.”

“Onze supportafdelingen leveren ook een belangrijke bijdrage aan de voortgang van het project, door een goede timing bij het leveren van materialen, wat essentieel is gezien de urgentie op de werf. Onze medewerkers hebben de afgelopen periode een topprestatie geleverd, in een tijd waarin de wereldwijde pandemie op zijn hoogtepunt was, met tal van beperkingen en restricties, op een nieuwe scheepswerf en met een nieuwe manier van werken.”

Fascinerend werk op een prototype schip
“Werken aan een prototype schip is altijd fascinerend,” concludeert Daniel Mihai, de hoofdcoördinator van Alewijnse op het diamantwinningsschip. “Je combineert de kennis en ervaring die je bij eerdere projecten hebt opgedaan met nieuwe en geavanceerde concepten die je nog niet eerder bent tegengekomen. Wij waren de eersten die met deze concepten mochten werken. Dat geeft een enorme professionele voldoening, en ook ongekende leermogelijkheden.”