Bron: Port of Amsterdam

De afgelopen tijd heeft Port of Amsterdam 5 voorzieningen in de haven verbeterd of toegevoegd. Het gaat om een tweede drinkwatertappunt, extra palen voor kleinere schepen en extra bolders. Daarnaast mogen op de duwbakplekken in de Suezhaven nu ook reguliere binnenvaartschepen liggen.

Tweede drinkwatertappunt Afrikahaven
Er is vanaf nu een tweede drinkwatertappunt bij de autoafzetplaats in de Afrikahaven. Je maakt gebruik van het tappunt via je account in de (link is external)app Park-line Aqua(link is external), waarmee je ook walstroom gebruikt. De eerste 6 kubieke meter water is gratis. Arjan de Kremer, adviseur bij Port of Amsterdam: “Op dit moment heeft het nieuwe drinkwatertappunt nog een paar kinderziektes. We zijn bezig om die zo snel mogelijk te verhelpen. Daarnaast willen we een derde tappunt in een ander deel van de haven aanleggen. Op dit moment inventariseren we de mogelijkheden. Zo komen alle binnenvaartschepen in de haven straks snel en makkelijk aan drinkwater.”

Extra palen Zanzibarhaven en Haparandadam
Bij de wachtplaats in de Zanzibarhaven zijn extra palen geplaatst. Daardoor kunnen hier voortaan ook kortere schepen afmeren, zoals spitsen. Dat was een veelgehoorde wens van schippers. Eerder kon dat niet, omdat de palen te ver uit elkaar stonden. Om dezelfde reden is er een extra paal geplaatst aan de westkant van de autoafzetplaats bij de Haparandadam. Dat betekent dat kleinere schepen richting IJmuiden niet meer hoeven keren om goed af te meren. Voorheen was er namelijk alleen een extra paal aan de oostkant.

Extra bolders Afrikahaven
Vanaf nu zijn er extra bolders bij de wachtplaatsen in de Afrikahaven. Die zijn geplaatst op verzoek van de binnenvaartbranche. Het gaat om bolders aan de buitenkant op de achterste palen. Daardoor kunnen grote schepen, zoals tankers van 135 meter, beter afmeren en zijn de ligplaatsen veiliger.

Reguliere binnenvaartschepen op duwbakplekken Suezhaven
Op de duwbakplekken in de Suezhaven mogen nu ook reguliere binnenvaartschepen liggen. Dit was een wens van onze binnenvaartklanten. De schepen moeten dan wel gebruik maken van spudpalen. Arjan de Kremer: “In de Westhaven is er regelmatig een gebrek aan wachtplaatsen voor de binnenvaart. Met deze aanpassing benutten we de ligplaatsen efficiënter.”