De containerterminals op de rechter Scheldoever in de Antwerpse haven zijn nu doordeweeks ook ‘s nachts open. Met nachtlogistiek probeert Antwerpen de files in de havenstad terug te dringen. Over vijf maanden wordt de nieuwe opzet besproken en volgt binnen twee jaar mogelijk een ‘nachtovergang’ met nog meer partijen en bedrijven.

Auteur: Ellen Lengkeek

De Europa en Noordzee Terminal van PSA zijn daarmee 24 uur geopend op weekdagen. Daarnaast opent het depot voor lege containers van MedRepair op de rechteroever, een uur vroeger, om 5 uur ’s morgens. Beide initiatieven zijn het resultaat van structurele samenwerking tussen diverse havenpartners: het Havenbedrijf Antwerpen, Alfaport Voka, terminals, vertegenwoordigers uit de transportsector, expediteurs, verladers en beroepsverenigingen. Samen beogen zij efficiënter wegverkeer met gespreide vervoersstromen. De ambitie is om in de volgende fase samen met Multimodaal. Vlaanderen de voltallige logistieke keten te betrekken bij dit initiatief.

MPET en Antwerp Gateway terminals op de linkeroever zijn al sinds twee jaar ’s nachts open. Nachtlogistiek faciliteren op beide oevers van de Schelde maakt combinaties tussen verschillende terminals eenvoudiger voor logistieke spelers. Ook de medewerking van depots voor lege containers is daarbij essentieel, wat de uitwisseling van lege containers op beide oevers mogelijk maakt.
PSA Antwerp en MedRepair willen met de invoering van dit initiatief tegemoet komen aan de vraag vanuit de transportsector en hopen hiermee bij te dragen aan een vlottere verkeersdoorstroming in en rond de Antwerpse haven.
Stephan Vanfraechem, directeur van Alfaport-Voka: ,,Nu bieden terminals en depots in de haven een alternatief voor de files overdag. Dit werkt natuurlijk enkel als iedereen straks mee in het bad springt, ook de magazijnen en de productiecentra in het achterland.’’