Toen Bargelink.com, de online marktplaats voor de Europese binnenvaart, op 5 maart 2001 online ging, reageerden de spelers uit de sector heel verschillend. Verladers uit industrie en handel waren voorzichtig geïnteresseerd. Varende ondernemers waren ingenomen met het nieuwe aanbod, dat hun een beter overzicht van de markt gaf. Bevrachters en expediteurs daarentegen beschouwden juist dit aspect als een bedreiging. “Ik werd uitgelachen, uitgescholden voor nestvernietiger en soms zelfs bedreigd”, vertelt algemeen directeur Axel Götze-Rohen over de begintijd van het bedrijf. Maar na enige tijd veranderde die houding. “Vandaag de dag zijn vrijwel alle relevante bevrachters in de drogeladingvaart aangesloten bij Bargelink. En de “Bargelink-vloot” is nu 1.562 schepen groot en heeft een totaal tonnage van meer dan 4,2 miljoen ton”, aldus Götze-Rohen.

Tegenwoordig is Bargelink een onmisbaar instrument voor de dagelijkse werkzaamheden van de overgrote meerderheid van de spelers op de Europese binnenvaartmarkt. Het vrachtaanbod op het platform bedroeg in elk van de laatste jaren ongeveer 10 miljoen ton en maandelijks worden ongeveer 1.500 binnenvaartschepen op alle Europese waterwegen aangeboden.

Voor haar 20e verjaardag geeft Bargelink alle abonnees voor de rest van dit jaar een gratis “Premium Account”. Met de upgrade kunnen gebruikers hun bedrijfslogo en foto’s (bijvoorbeeld van het team of hun eigen schip) uploaden, extra filters gebruiken en in een geïntegreerde chat onderhandelen en vervoersdetails uitwisselen.

“Hiermee willen we al onze zakenpartners bedanken voor hun loyaliteit en steun. In sommige gevallen hebben we nog klanten uit de begintijd van Bargelink; in het geval van de varende ondernemers zelfs van de tweede generatie. Ik wil ook mijn collega Jan Noorlander bedanken, die sinds 2001 aan boord is en de helpdesk van Bargelink onder zijn hoede heeft,” aldus Götze-Rohen.